måndag 28 november 2011

Att se världen med nya ögon

Detta skrevs dagen efter min operation förra veckan men publicerades inte förrän idag:
Igår var det dags för min ögonlaseroperation. Något jag velat göra sedan högstadiet då jag först hörde talas om det. En häftig upplevelse alltihop. Jag var med om en FS-Lasik operation där man skär upp ett lock i det översta lagret av hornhinnan. Sen tas en bit av hornhinnan bort vilket gör att ljuset bryts rätt och närsyntheten försvinner.

Efter en förundersökning och instruktioner om alla droppar jag skulle ta efteråt så var det dags. Jag fick en fin liten mössa och tossor innan en sjuksyster ledde in mig till kirurgen. Ingreppet går väldigt snabbt och jag var lugn ända tills jag skulle in i op-salen. Men läkaren var så lugn och duktig så lugnet smittade av sig på mig. Inte den mest behagliga upplevelsen, men helt okej och väldigt häftigt. När jag låg där tänkte jag "Nuuuu sker det. Nuuu gör jag det. Wow!". Fick lust att börja fnittra, av nån anledning. Haha. Men jag skärpte mig. 

Allra först fick jag bedövningsdroppar och ena ögat tejpades för. Sen placerade läkaren något runt ögonlocket så att det ska hållas uppe. Sen används något instrument som trycker på ögat. Då förlorar man synen under några sekunder.... Sen "pillar" läkaren i ögat med något. Det kändes blött och var suddigt, som när man tittar under vattnet typ :-). Jag fick sen titta upp i ett rött ljus under några sekunder. Sen va det dags för nästa öga.

Efteråt hjälpte sköterskan mig ut till ett vilorum där jag fick sitta och titta helt eller blunda, men absolut inte kisa. Jag såg väldigt disigt och kände mig lite snurrig. Haha. Enligt andra så skulle det svida och göra ont när bedövningen släppte. Så blev det aldrig för mig. Men det kändes obehagligt och lite grusigt i ögonen efter ett tag. Bedövningsdropparna höll jag på med en gång i halvtimmen den första tiden. 
Redan på kvällen kunde jag se texten på TV. Helt fantastiskt!

Idag känner jag mig torr i ögonen, vilket är normalt i början. Men jag kan SE! Känns så lustigt. Som om jag har linser i men sen kommer jag på mig själv. JAG ÄR INTE NÄRSYNT.

Så här kommer ni förhoppningsvis inte se mig mer,
 förrän jag blir gammal o drabbas av ålderssynfel :-)
OBS. Bilden är tagen för över ett år sen.



1 kommentar:

Ronj sa...

Det är så tufft!