söndag 4 mars 2012

Bluffsajter

I USA fastnade jag för ett par vita converse i skinn. Mina vänner köpte dessa fina skor. Jag insåg dock allt för sent att jag ville ha dem, och då fanns de inte i min storlek. Har letat efter dessa converse på nätet nu när jag kommit hem. Kollade upp möjligheten att frakta dem hit från USA och vad det i så fall skulle kosta. På Converse.com fraktar de tyvärr inte till utlandet, men det går att lösa via en tjänst som ger dig en amerikansk adress. Företaget med tjänsten skickar sedan varan till dig för en viss kostnad. När jag upptäckte att denna tjänst fanns kom jag över viadress.com. Verkade först bra, men sedan suspekt när jag insåg att de inte tog något betalt för sin tjänst. Det enda jag skulle betala var frakten. Låter det logiskt att ett företag skulle göra detta gratis? De har dessutom inga annonser på sin sida så man kan ju undra hur de drar in pengar.

Efter ytterliggare googlingar hittade jag forum där så kallade "användare" av viadress.com hade uttalat sig om hur bra tjänsten fungerade. Det ännu mer skumma var ju att kommentarerna från olika forum såg exakt likadana ut. Som om någon (företaget) bara copy-paste:at samma sak och postat det i olika forum under olika namn. Ni kanske också stött på texten:

"När jag handlar från USA har jag använt www.viadress.com vidarebefodring med paket i några månader nu och jag är väldigt nöjd med dem... Jag använde dem för att handla
från amazon.com och ebay.com och det funkerar fantastiskt!


Man registrerar sig gratis på www.viadress.com. De ger dig en personlig USA-adress som du kan använda för att handla från vilken shop som helst i USA och sedan vidarebefodrar viadress paketet till ditt land.


Om USA-shoppen inte accepterar internationella kreditkort så kan viadress även köpa produkterna åt dig utan extra avgift, och sedan vidarebefodra paketet. Du betalar bara för frakten."

Hittade även inlägg där viadress blivit ifrågasatt och många menade att man varken skulle få se sin vara eller sina pengar igen. Så jag tänkte bara höja ett varningens finger för denna sida. Finns säkert fler liknande bluff-företag. Finns seriösa företag också så det kan vara värt att googla lite, och vara kritisk innan man använder tjänsten.

En av de två outlets vi besökte i Las Vegas.

Inga kommentarer: