tisdag 22 maj 2012

Solning och aknemärken

Hade en hemsk natt, som jag inte orkar skriva om här just nu. Tar kanske det en annan gång.

Men idag tog jag mig till min hudterapeut för en ansiktsbehandling. Det är första gången jag besöker henne efter min Tetralysalkur. Det var hon som sa att jag hade akne och rådde mig att kontakta läkare. Tack vare henne kickade processen igång i höstas.

I alla fall så pratade vi lite om de röda märkena som jag fått efter aknen. Det kan tydligen ta runt 1-2 år innan de har läkt helt. Hon avrådde mig även från att sola ansiktet eftersom huden vid märkena håller på att läka, och eftersom de inte är färdigläka så börjar huden försvara sig. Det gör den genom att skapa mer pigment i märkena så de blir ännu tydligare när man till hösten/vintern börjar bli blek i huden igen. Detta är väl något jag egentligen har misstänkt innan också men nu blev det liksom bekräftat. Typiskt. Jag som älskar att sola ansiktet och känna mig brun o fin i fejjan. Hennes råd var att använda lite mörkare foundation med solskyddsfaktor i... även på stranden! Vi får väl se hur det blir med detta, men jag har lite att fundera över.

Idag bidde det långkjol modell "tant".

Fick även brynen vaxade, plockade och färgade.

1 kommentar:

Ronja sa...

fin kjol på en fin tjej :-)